Zjednodušeně řečeno lze brzdy rozdělit na ráfkové a kotoučové, ty se pak ještě dále dělí na různé typy. V dnešní době nejpoužívanější ráfkové brzdy jsou tzv. v-brake. Jedná se o nejvýkonnější brzdový ráfkový systém. Ovšem jejich účinnost oproti kotoučovým brzdám není tak vysoká.
Dalším negativem ráfkových brzd je nutnost vynaložit podstatně vetší úsilí k dosažení brzdného účinku a rychlejší opotřebení materiálu, v tomto případě brzdových špalíků. Ve špatném počasí se tyto brzdy snáz zanáší blátem a v extrémních případech i znemožňují průchod kola ráfkem. Nevýhodou může být i nutnost častějšího seřizování a mazání lanka. Neméně podstatným negativním jevem je skutečnost, že se opotřebovává ráfek, který může později prasknout.
Oproti tomu existují dva typy kotoučových brzd a to mechanické kotoučové brzdy a hydraulické kotoučové brzdy. Ty fungují na principu kotouče, který prochází mezi dvěma brzdovými destičkami, které se při brždění přitlačí ke kotouči.
Mechanické kotoučové brzdy fungují na podobném principu jako ráfkové brzdy. K přenosu síly mezi brzdovou pákou a destičkami slouží lanko. Obvykle je u tohoto typu brzd přitlačována jedna destička ke kotouči a brždění tak ztrácí na efektivitě. Navíc má podobné neduhy jako ráfkové brzdy a to nutnost regulace lanka při opotřebení destiček a větší odpor brzdové páky. Tyto brzdy se objevují zejména u levnějších kol a je na zvážení, zdali není lepší použití kvalitnějších ráfkových brzd.
Hydraulické kotoučové brzdy využívají k přenosu brzdné síly minerální olej nebo brzdovou kapalinu. Zde je nutné říci, že i tuto kapalinu je zapotřebí občas vyměnit. U hydraulických brzd jsou vždy přitlačeny obě destičky ke kotouči, což zajišťuje jejich bezkonkurenční účinnost. Oproti výše popsaným systémům má tento mnoho dalších výhod a to zejména v účinnosti brždění za jakýchkoliv podmínek (bláto, voda) a komfortním ovládání, které lze zvládnout jedním prstem a tím pádem se podstatně lépe držet samotných řídítek. Tak jako se u ráfkových brzd mění špalíky, je zapotřebí u kotoučových brzd měnit destičky. Dalším nutným servisním úkonem je občasné odvzdušnění brzd, se kterým vám pomohu v každém lepším cykloservisu.