Jak opravit defekt na kole během jízdy

Jak sprívně opravit defekt

Představte si, že jedete krásnou krajinou, užíváte si jízdu a najednou – syčivý zvuk a kolo zpomalí. Defekt. To je situace, kterou zažil snad každý cyklista. Ať už jste na lesní cestě, na silnici nebo uprostřed hor, oprava píchlé duše nebo proraženého pláště nemusí znamenat konec vašeho výletu. Stačí zachovat klid a vědět, jak na to.

 

Bezpečné zastavení a příprava

První pravidlo? Hlavně v klidu. Najděte bezpečné místo mimo silnici nebo cyklostezku, kde vám nehrozí nebezpečí od projíždějících aut nebo jiných cyklistů. Položte kolo na zem tak, aby bylo stabilní, případně využijte stojánek. Pokud máte rychloupínák, sundání kola je otázkou vteřin, jinak budete muset povolit matice klíčem.

 

Zjistění problému: Duše vs. plášť

Teď je třeba zjistit, co se vlastně stalo. Pokud jste přejeli něco ostrého, možná ještě trčí sklo nebo trn z pláště – opatrně ho vyjměte. Pokud slyšíte syčení, problém je jasný. Když máte po ruce trochu vody, můžete duši ponořit a sledovat bublinky.

Pokud máte multifunkční nářadí s montpákami, odstranění pláště bude mnohem jednodušší. Použitím montpák můžete plášť rychle vycvaknout a dostat se k duši bez námahy.

 

Oprava duše bez montpák

Nemáte montpáky? Žádný problém. Položte kolo tak, aby se plášť lehce prohnul. Poté prsty zatlačte na jednu stranu pláště a zkuste ho vyvléknout. U měkčích plášťů to jde snadněji, ale s trochou trpělivosti to zvládnete. Jakmile máte duši venku, najděte díru, osušte povrch a zdrsněte ho smirkovým papírem (bývá v sadě na lepení). Naneste lepidlo, počkejte chvíli a přitlačte záplatu.

Pokud byste měli samolepicí záplaty, oprava by byla ještě rychlejší – stačí je nalepit na čistý a suchý povrch bez čekání na zaschnutí lepidla.

 

Nouzová oprava proraženého pláště

Občas se stane, že defekt není jen na duši, ale i na plášti. Rozdíl poznáte podle charakteru úniku vzduchu – pokud kolo ztratilo tlak okamžitě a výrazně, je pravděpodobné, že došlo k proražení pláště. Naopak pomalé unikání vzduchu obvykle značí menší trhlinku v duši. Pro ověření zkuste nahmatat ostrý předmět v plášti nebo jej prohlédnout proti světlu. Pokud má plášť viditelné trhliny nebo boule, bude nutné jeho výměna, případně provizorní oprava pomocí nouzové vložky, jako je pevný kus látky nebo izolační páska. Co teď? Jestliže je trhlina malá, může pomoci nouzová vložka – například bankovka (vyšší částka lépe drží :D), list pevnějšího materiálu nebo izolační páska. Pokud máte speciální záplaty na pláště, jste zachráněni.

 

Nahustění pneumatiky a návrat do sedla

Použití ruční pumpičky se může zdát jako otrava, ale zvládne to každý. Hustěte postupně, aby se duše rovnoměrně usadila. Pokud máte CO2 bombičku, bude to otázka vteřin, ale většina cyklistů si vystačí i s klasickou pumpičkou.

Pokud vlastníte nožní mini pumpu, práce bude pohodlnější a rychlejší.

 

Jak předejít dalším defektům?

Prevence je základ. Pravidelně kontrolujte tlak v pneumatikách – podhuštěné/nadhuštěné duše jsou náchylnější k proražení. Pomoci může i ochranný tmel do duší, který drobné defekty utěsní sám. A pokud chcete mít klid, vozte s sebou náhradní duši – její výměna je rychlejší než lepení.

Nezapomeňte také na ochranné pásky do plášťů, které mohou výrazně snížit pravděpodobnost defektu na ostrých površích.

 

Bezpečnost především

Nikdy neopravujte kolo přímo na vozovce, vždy hledejte bezpečné místo. Pokud jste venku za šera, mějte světla nebo reflexní prvky, aby vás bylo vidět. A pokud kolo nelze opravit, nejbližší cykloservis nebo MHD mohou být řešením.

Defekt na cestě nemusí znamenat konec výletu. S trochou šikovnosti a správnými tipy si poradíte a za chvíli zase budete svištět krajinou. 

 

Více informací jak rychle a jednoduše opravit defekt získáte na našich kurzech, kde se dozvíte nejen jako kolo servisovat, ale rovnou si to vyzkoušíte pod dohledem zkušeného lektora.